Sarah Eechaut

Sarah Eechaut (°1983) woont en werkt in Gent. Ze behaalde een master in typografie en pas daarna studeerde ze fotografie. Die eerste grafische opleiding verscherpte haar blik en gevoel voor compositie.

Sarah Eechaut was in 2015 te zien op de tentoonstelling The Belgian Six in het Brusselse Bozar. Daar toonde The Word magazine nieuwe en bestaande werken van de meest veelbelovende jonge fotografische talenten in België. Ook Bieke Depoorter was opgenomen voor die selectie.

In de periode daarvoor had ze nog een intieme overzichtstentoonstelling in Osaka, Japan. Ze doorkruiste daarnaast ook Iran, Tibetaans China, Marokko en Roemenië.

Haar foto’s roepen alleszins een heel specifieke emotionele sfeer op. Volgens sommigen lijkt het wel alsof Sarah wacht met fotograferen tot haar onderwerp uitgeademd heeft. Dat luchtledige, gewichtsloze moment tussen twee ademteugen in levert tijdloze, haast mystieke beelden op.

Sarah Eechaut neemt haar beelden vaak analoog op. Veel kijken, weinig opnames. Heel veel aandacht gaat daarbij naar het metier en de weloverwogen keuzes die je als fotograaf moet nemen.

Sarah Eechaut experimenteert graag met druktechnieken  - zij vindt het heerlijk dat elke pronto- of fotopolymeerdruk zijn eigen unieke karakter heeft, dat elk beeld een bepaald formaat vraagt en net die bepaalde inkadering en presentatie vraagt. 

Thomas Caron, de curator en oprichter van Artlead zegt dit over haar werk:

“Eechaut portrays her characters at ‘in between moments’ – she has an uncanny ability to capture those moments when her subjects seem to forget they are being looked at. Her images are devoid of subjective presence; the portrayed subjects have no face, they turn away from the observer. L andscapes remain empty and deserted. They are images of absence, illustrating the fact that really, we are alone, and hard-won contact between subjects is temporary and fleeting. Yet, within the emptiness indeed remains the possibility of contact. Her photography leaves us with an opportunity for us to reach out, to fulfill our ultimate desire – establishing an honest connection with others.”

(Extract from ‘ The Reciprocal Gaze, on the work of Sarah Eechaut’ by Thomas Caron.)

website